Who is why? Where is then? This Is Not Here!


Tonetraeger is made up of two exceptionally sympathico protagonists from the contemporary Düsseldorf music scene, which itself seems to be enjoying a conspicuous resurgence of late. One of them is Volker Bertelmann - passionate, full-blooded, full-on musician (aka Hauschka and of Music A.M. fame); the other is Torsten Mauss (aka Twig), who adopts a more cold-blooded, measured approach to the job of enrapturing the world with music and design. Together they`re unstoppable and, with the new Tonetraeger album, they have quite literally capitalized (upon) pop music`s innate potential: POP WILL AMUSE ITSELF!

Their dŽbut album "Spieleabend", released in Autumn 2002, was a largely synthetic affair abounding with playful, electronic sounds and mid-tempo housebeats; indeed, the maxi-cut "Welcome Back, Kotter" taken from the album and remixed by Michael Mayer and Tobias Thomas, became a veritable club hit. Their second album "This Is Not Here" sees Tonetraeger turning their backs contentwise on the previous release, practically conjuring up the most improbable pop music imaginable. Manufactured for the most part "by hand", though not entirely foregoing the lure of electronics, they have come up with an impressively nonchalant piece of work, bound neither by time nor space. Music fit to break hearts, crack nuts and move mountains, track for track.

How did all this come about? Casting their minds back to the days of their early musical induction, Bertelmann and Mauss took time out to reflect upon all those proven qualities, which also lay dormant in them: transcendence, bombast and pathos; melody, harmony, song; vocals, choirs, strings; trumpets, glockenspiels, hyperventilation. It quickly became apparent that they were onto something big and, their ambition roused in equal measure, they set about the task of doing things properly. Driven by the desire for the good-old-wall-of-sound days and using the band format as their model, they enlisted Kreidler`s drummer Thomas Klein and Tarwater bassist Bernd Jestram, in whose studio some of the tacks were recorded.

"This Is Not Here" is brimful of ideas and allusions, moods and feelings. Right from the first track on you'r forced to ask yourself: are they for real?!? Well, of course they're for real, and yes by the same token they`re also playing a game. It`s got to be pop: it`s hymnal, anthemic, full of pathos, both sublime and heart-warming, and yet in every bar you perceive Tonetraeger audibly winking at you. Witty, humorous music, but music that is always true to itself - ironic, though never derisory or scornful. Sentimental, moving and measured music, which comes across as being both ingenuous and natural. Furthermore, it could be argued that "This Is Not Here" is Tonetraeger`s blueprint for the "New Emotionality" beyond clichŽ and beyond all those well-worn simulations.

Who is why? Where is then? This Is Not Here!

Tonetraeger sind zwei erstaunlich sympathische Protagonisten der seit einiger Zeit wieder auffällig lebendigen Düsseldorfer Musikszene: Der eine ist Volker Bertelmann, (auch Music A.M. und Hauschka). Der andere, Torsten Mauss, arbeitet eher daran, die Welt mit Design und Musik (als Twig) zu beglücken. Gemeinsam kennen sie kein Halten mehr und bringen mit der neuen Tonetraeger-Platte die Großschreibung zurück in die Popmusik: POP WILL AMUSE ITSELF!

Ihr Debüt \"Spieleabend\" im Herbst 2002 war noch nahezu vollsynthetisch produziert und von verspielten Electronica-Sounds und Midtempo-Housebeats geprägt, die Maxi-Auskopplung von \"Welcome Back , Kotter\" im Remix von Michael Mayer und Tobias Thomas geriet gar zum veritablen Clubhit. Nun haben sich Tonetraeger für ihr zweites Album \"This Is Not Here\" inhaltlich weitgehend vom Vorgänger abgewendet und zaubern nachgerade unwahrscheinliche Popmusik aus dem Hut. Sie ist zu großen Teilen \"handgemacht\", ohne freilich auf Elektronik zu verzichten: ein beeindruckend nonchalantes Werk, losgelöst aus Raum und Zeit. Musik, die Herzen bricht, Nüsse knackt und Berge versetzt ,Track für Track.

Wie konnte das passieren? Bertelmann und Mauss erinnerten sich an ihre erfolgreiche Musiksozialisation und besannen sich auf bewährte Qualitäten, die auch in ihnen schlummerten: Transzendenz, Bombast und Pathos. Melodie, Harmonie, Song. Gesang, Chöre, Streicher. Trompete, Glockenspiel, Hyperventilation. Schnell wurde klar, dass ihnen ein gro?er Wurf gelingen könnte, und genau so schnell war ihr Ehrgeiz geweckt, alles richtig zu machen. Getrieben von der Sehnsucht nach guten, alten Wall-of-Sound-Zeiten, orientierten sie sich am gro?en Format, unterstützt u. a. von Kreidler-Schlagzeuger Thomas Klein und Tarwater-Bassist Bernd Jestram, der einige Tracks in seinem Studio produzierte.

\"This Is Not Here\" steckt voller Ideen und Verweise, voller Gefühle und Stimmungen. Vom ersten Stück an stellt sich die Frage: Meinen sie das ernst? Natürlich meinen sie das ernst , und genau so natürlich spielen sie ein Spiel. Muss wohl Pop sein: Hymnen und Pathos, Herzglück und Erhabenheit , aber kein Takt, in dem Tonetraeger nicht hörbar mit den Augen zwinkern. Humorvolle Musik, die aber immer ehrlich zu sich selbst bleibt. Ironisch gebrochen, aber nie lächerlich oder spöttisch. Sentimentale, bewegende und berechnende Musik, die dabei völlig glaubhaft und selbstverständlich wirkt. Mit \"This Is Not Here\" liefern Tonetraeger vielleicht den Entwurf für eine \"Neue Emotionalität\" jenseits von abgedroschenen Phrasen und klischeehaften Simulationen.